Jak napisać notkę prasową?

Jak napisać notkę prasową?

Notka prasowa to narzędzie PR-owca, ale uważam, że każdy może ją napisać i wysłać na przykład do lokalnych mediów, kiedy we własnym biznesie dzieje się coś wyjątkowego. Dlaczego? Bo istnieje jakaś szansa, że zainteresują się nią odpowiednie osoby i informacja pójdzie w świat. Za darmo. Dlatego właśnie warto wiedzieć, jak samemu napisać notkę prasową. A wystarczy znajomość kilku zasad, odrobina determinacji i czas. Zero nakładów finansowych!

Kiedy pisać notki prasowe?

Zawsze, kiedy w firmie dzieje się coś wyjątkowego. To może być uhonorowanie restauracji rekomendacją Michelin, otwarcie innowacyjnej linii produkcyjnej albo wprowadzenie ekologicznych rozwiązań na myjni samochodowej. Ważny jest pretekst, który ma szansę zainteresować innych. Oczywiście, że można ograniczyć się z publikacją informacji do swoich social mediów. Można też zapłacić za artykuł sponsorowany i mieć z głowy. Ale… powinniśmy działać wielotorowo, zwłaszcza, gdy narzędzie jest darmowe. Reklama dźwignią… i takie tam ?.

Do kogo wysłać notkę prasową?

Do mediów rzecz jasna! A kto to, te media? Gdziekolwiek mieszkasz, gdziekolwiek znajduje się Twoja firma i na jakikolwiek obszar Polski targetujesz swoje usługi lub produkty – wszędzie są jakieś media. To może być gazetka gminna lub tygodnik miejski. Albo portal internetowy, radio lub telewizja regionalna. Znajdź ich wszystkich, spisz ładnie kontakty do redakcji lub konkretnego dziennikarza, który zajmuje się bliską ci branżą. I właśnie do nich wyślij wiadomość z notką prasową. Ktoś kiedyś ją opublikuje lub temat go zaciekawi i go zgłębi. Skorzystasz wiele, a nic nie tracisz. Oprócz czasu na napisanie notki lub… na wynagrodzenie dla copywritera, który zrobi to za ciebie.

Notka prasowa, a zasada odwróconej piramidy

O co chodzi? O to, by najważniejsze było podane na początku. Czyli najpierw piszemy o fakcie, a wątki poboczne zostawiamy na potem. Zobaczmy krok po kroku, jak to powinno wyglądać.

  • Tytuł

Dziennikarz zainteresuje się sprawą, jeśli uda się go zainteresować tematem. A ten powinien być ciekawie, chwytliwie ujęty w tytule. Możemy sobie darować „wielkie otwarcia” czy „najlepsze nowości”. Zapewniam, że większość tak pisze, a zatem od dawna nie budzi to już żadnych emocji.

  • Lead

Po tytule przychodzi czas na tzw. lead. Groźnie brzmi, ale to takie miejsce, gdzie w skrócie piszemy wszystko, co najważniejsze. Ale naprawdę króciutko. Można dla ułatwienia podeprzeć się schematem odpowiadania na pytania: Kto, co, kiedy, dlaczego/ z jakim skutkiem? Trzeba tam zmieścić tyle, by czytający miał rozeznanie, o co chodzi. I najważniejsze: należy pisać tak, by wzbudzić chęć dowiedzenia się więcej.

  • Tekst notki

Tutaj piszemy o sprawie szerzej, ale przystępnym językiem i obiektywnie. Bez dodawania emocji czy oceniania z własnej perspektywy danej kwestii.

  • Cytat z wypowiedzi

Naprawdę warto zamieścić z dwie wypowiedzi osób zaangażowanych w opisywaną sprawę. Jakiś dyrektor, właściciel, świadek, gość wypowiada się, a my to w notce umieszczamy. Nie szkodzi, że nikt nic nie powiedział tak naprawdę. Sami sobie wymyślamy dobre wizerunkowo stwierdzenia i wkładamy w czyjeś usta. Nawet własne. Na przykład: – Pisanie notek prasowych to jedna z najczęściej zlecanych mi usług przez klientów, reprezentujących różne branże. Choć nie ukrywam, że najchętniej piszę je dla sektora HoReCa. – tłumaczy Andżelika Nowak, copywriterka z 15-letnim stażem.

  • Informacje pomocnicze

Zawsze na końcu notki dodaję informacje, które być może pomogą dziennikarzom. Jest to krótkie bio, opis firmy czy inwestycji, przypomnienie poprzednich wydarzeń, które mają wpływ na to, o czym teraz piszę. Tylko najważniejsze kwestie. I oczywiście dane kontaktowe do osoby, która odpowie na ewentualne pytania. Na przykład: Więcej informacji na: https://andzelikanowak.pl/#cennik.

  • Zdjęcia, filmy, linki

Jeśli to możliwe, trzeba dołączać multimedia do notki prasowej. Zdjęcia z wydarzenia, zaproszenie, filmik reklamujący lub z podsumowaniem. Wszystko, co może się spodobać czytelnikom i wzbogaci przekaz.

Jak długa powinna być notka prasowa?

Różnie radzą… Ale ja trzymam się jednej strony A4, 11 Calibri, 1,5 odstęp. Ewentualnie na drugiej umieszczam dane kontaktowe. Oczywiście mogłabym napisać wielostronicowy elaborat, ale tak naprawdę stawiam na tytuł i lead. Reszta to uzupełnienie dla formalności. Wychodzę z założenia, że dziennikarze czy pracownicy redakcji mają co robić i po prostu nie mają czasu na czytanie najpewniej wielu takich wiadomości każdego dnia.

—-

Fot.: Gerd Altmann z Pixabay

Andżelika Nowak